طلاق و انواع آن

دسته بندي : علوم انسانی » حقوق
طلاق و انواع آن

فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 11 صفحه

فهرست مطالب:
طلاق
عقيده و نظر اسلام در مورد طلاق
قوانين و مقررات گوناگون در اسلام براي محدود كردن طلاق
طلاق به درخواست زن
اقسام طلاق
طلاق بدعي و سنّي
طلاق بائن
طلاق رجعي
طلاق عدّي
طلاق مبارات
داوري در طلاق
عدّه طلاق

بخشی از متن :
طلاق در لغت به معناي گشودن گره و رها كردن است . در فقه اسلامي در تعريف طلاق گفته اند : طلاق عبارت است از زائل كردن قيد ازدواج با لفظ مخصوص. بعضي از استادان حقوق فرانسه طلاق را چنين تعريف كرده اند : (( طلاق قطع رابطه زناشويي به حكم دادگاه در زمان حيات زوجين به درخواست يكي از آنان يا هر دوي آنها است )) . در حقوق امروز ايران ممكن است به حكم دادگاه يا بدون آن واقع شود و در تعريف آن مي توان گفت : طلاق عبارت است از انحلال نكاح دائم با شرايط و تشريفات خاص از جانب مرد يا نماينده او . بنابراين طلاق ويژه نكاح دائم است و انحلال منقطع (متعهد) از طريق بذل يا انقضاء صورت مي گيرد .
از نظر ماهيت حقوقي در فقه اسلامي و قانون مدني ، اتياعي است كه از سوي مرد يا نماينده او واقع مي شود حتي در مواردي كه طلاق بر اساس توافق زوجين و به‌ صورت خلع يا مبارات صورت مي گيرد، بايد آن را يك عمل حقوقي يك جانبه (اتياع) به شمار آورد زيرا توافق زوجين كه شرط يا انگيزه طلاق مي باشد غير از خود آن است و طلاق يعني عملي كه با اجراي صيغه تحقق مي پذيرد و رابطه نكاح را منحل مي كند در هر حال يك عمل حقوقي يك جانبه (اتياع) است و ناشي از اراده طرفين نمي باشد .
عقيده و نظر اسلام در مورد طلاق :
در اسلام اگر چه طلاق منع نشده و به ظاهر مرد هر وقت بخواهد مي تواند زن خود را طلاق دهد و زن نيز در موارد خاصي مي تواند از دادگاه تقاضاي طلاق كند . ليكن شك نيست كه طلاق در نظر اسلام امري مذموم و ناپسند است . در روايات متعددي در نكوهش طلاق آمده و در خبر است كه هيچ چيز ناپسندتر از طلاق نزد خداي عزو جّل نيست مردي كه به مباني اسلامي پاي بند و به گفته هاي بزرگان دنيا معتقد است از طلاق مي پرهيزد و هرگز زنش را بدون ضرورت طلاق نمي دهد .
طلاق بدعي و سنّي
در فقه اماميه طلاق را به طلاق بدعي (بدعت) و طلاق سنّي(سنت) تقسیم مي كنند . مقصود از طلاق بدعي طلاق نامشروع و حرام است كه عبارت از طلاق در حال حيض یا نفاس ، طلاق در طهر واقعه و طلاق سه گانه كه رجوعي بين آنها واقع نشده باشد . همه اين طلاقها باطل است و فقط در مورد سه طلاقه كردن زن نبايد مشهور يك طلاق صحيحاً واقع مي شود . طلاق سنّي طلاق مشروع و مجاز است كه بائن و رجعي و عدّي تقسيم شده است .
دسته بندی: علوم انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 5782 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:16 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: