مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره سبک های فرزند پروری

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره سبک های فرزند پروری

خصوصیات محصول:
منابع فارسی و انگلیسی دارد.
ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
رفرنس دهی استاندارد دارد.
کاملترین در سطح اینترنت.
دارای تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی
گارانتی بازگشت وجه دارد.
فرمت : doc
تعداد صفحات : 33

بخشی از متن :
سبک های فرزند پروری
خانواده نخستین پایگاهی است که پیوند بین فرزند و محیط را به وجود می آورد. کودك در خانواده پندارهاي اولیه را درباره جهان فرا می گیرد، از لحاظ جسمی و ذهنی رشد می یابد، شیوه هاي سخن گفتن را می آموزد، هنجارهاي اساسی رفتار را یاد می گیرد و سرانجام نگرش ها، اخلاق و روحیاتش شکل می گیرد و به عبارتی اختصاصی می شود .( (اقلیدس؛ نقل از حسینی نسب و همکاران، 1383 رفتار هر عضو خانواده بر رفتار دیگر اعضاء تاثیر دارد و سیستم خانواده یک سیستم پویا است و دائماً با رویدادهاي تازه، تغییرات رشدي اعضاي خانواده و تغییرات اجتماعی سازگار می شود. اما علی رغم این تغییرات می توان ویژگی هاي باثباتی را در عملکرد خانواده ها یافت که نحوه رفتار والدین با فرزندان را با یکدیگر تعیین می کنند.

تقریباً همه والدین از این که همه فرزندان شان چگونه باشند، یک تصویر آرمانی می سازند و براي سوق دادن فرزند به سوي این هدف (تصویر آرمانی) روش هاي زیادي را مورد آزمایش قرار می دهند فرزندان خود را تشویق یا تنبیه می کنند، براي آن ها سرمشق و الگو ارائه می دهند، انتظارات و باورهاي خودشان را توضیح می دهند و سعی می کنند فرزندان شان را به مراکز آموزشی و تربیتی خاصی بسپارند و براي آن ها دوستانی انتخاب کنند که با اهداف و ارزش هاي آن ها هماهنگ باشند(بخشانی، 1389 ). امروزه نوجوانان و جوانان به الگوهاي رفتاري مناسب در جمعیت .( احراز شخصیت و برگزیدن صفات لازم براي تعالی و موفقیت پیش از پیش نیاز دارند (نجفی، 1381 رابطه والدین با نوجوانان یا شیوه هاي فرزند پروري در گذر از اعمالی است که اهداف گوناگونی را در بردارد. تربیت اخلاقی و روانی، شناسایی، رشد و پیشرفت استعدادهاي فرزندان، آموزش مهارت ها، آشنا کردن با قوانین و هنجارهاي جامعه از دید والدین از جمله این اهداف می باشند. پارنسنزنید دو کارکرد اساسی یعنی اجتماعی کردن و شکوفایی شخصیت فرزند را براي خانواده در نظر می گیرد (عزازي، 1376 ). با نگاه گسترده به نقش آموزش و پرورش به عنوان عاملی در فعلیت بخشیدن به امکانات بالقوه و ذاتی افراد، انتقال اندوخته تجارب گذشتگان، ارائه ارزش هاي مطلوب، ایجاد مهارت هاي لازم در افراد براي زندگی و بالاخره تسهیل سیر حرکت وجودي آدمی به سوي کمال و قرب الی الله، اهمیت این نهاد اجتماعی را پیش از پیش نشان می دهد(صافی، ١٣٨٠ ). از آنجایی که دانش آموزان به طور کلی سرمایه هاي انسانی و توان بالقوه جامعه هستند هر نظام آموزشی براي ترسیم دورنماي روشنی از حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادي و فرهنگی خود و جامعه اش باید بر این نیروي

انسانی تمرکز کرده و شرایط لازم براي رشد و بالندگی همه جانبه آن ها را فراهم نماید تا در آینده شاهد بهره وري بهینه از این سرمایه گذاري ها باشد (پاشایی، 1387 ). بنابراین براي رسیدن به چشم انداز و اهداف آموزش و پرورش که فعلیت بخشیدن به امکانات بالقوه و ذاتی افراد، انتقال اندوخته تجارب گذشتگان، ارائه ارزش هاي مطلوب، ایجاد مهارت هاي لازم در افراد براي زندگی و بالاخره تسهیل سیر حرکت وجودي آدمی به سوي کمال و قرب الی الله است (صافی، 1380 ). باید تدابیري اتخاذ شود تا در این راستا بتوان شرایطی ایجاد کرد این اهداف تحقق یابد. در این بین مشاوران با توجه به نقش و جایگاه ویژه اي که در بین دانش آموزان دارند می توانند با برخورداري از مهارت هاي ارتباطی که از مهمترین ابزارهاي برقراي رابطه می باشد گامی موثر در این جهت بردارند.(کریمی، 1389 ).

هر خانواده « زندگی بخش » به معنی (Pario) اصطلاح فرزند پروري از ریشه پریو سبک هاي فرزند گرفته شده است. شیوه هاي خاصی را در تربیت فردي و اجتماعی فرزندان خویش بکار می گیرد. این شیوه ها که سبک هاي فرزند پروري نامیده می شود متاثر از عوامل مختلفی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادي و ... می باشد .(هاردي و همکاران، 1993) سبک فرزند پروري مجموعه اي از نگرش هاي والدین نسبت به فرزندان است که منجر به ایجاد جو هیجانی می شود که در آن جو رفتارهاي والدین بروز می نماید. این رفتارها هم دربرگیرنده رفتارهاي مشخص (رفتارهایی که در جهت هدف والدین است) که از طریق آن رفتارها، والدین به وظایف والدینی شان عمل می کنند (اشاره به رفتارهاي فرزند پروري دارد) و رفتارهاي غیر مرتبط با هدف هاي والدینی است که شامل ژست ها، تغییر در تن صدا یا بیان هیجان هاي غیر ارادي می باشد. در واقع فرزند پروري فعالیتی پیچیده و دربرگیرنده رفتارهاي خاصی است که .( فرزند را تحت تاثیر قرار می دهد (دارلینگ و استنبرگ، 1993 ؛ به نقل از اسلمی، 1385 ،به نقل از رستمی، 1390

در زمینه سبک هاي فرزند پروري نظریات متعددي ارائه کرده اند. سایموندز ( 1939 ) این ابعاد را پذیرش، طرد و مسلط، مطیع دانسته است و شفر ( 1959 ) عشق، خصومت و اختیار، کنترل را از ابعاد سبک هاي فرزند پروري دانسته اند (به نقل از اسلمی، 1385 ). در ادامه برخی از نظریات عمده در زمینه فرزند پروري مورد بررسی قرار گرفته اند.
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 7107 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:69 کیلوبایت

 قیمت: 17,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل