پیش فاکتور دریافت فایل
بررسی رشد قضاوت اخلاقی در دانشجویان
6111
8,000 تومان
.docx
1,270 کیلوبایت
توضیحات:
تجزيه و تحليل نتايج پژوهش
در فصل حاضر به تبيين دادههاي به دست آمده از بررسيهاي آماري پرداخته شده تا به سؤالهاي تحقيق كه بر مبناي فرضيههاي پژوهش شكل گرفتهاند پاسخي داده شود.
در اين قسمت نتايج پژوهش مورد بررسي قرار ميگيرد تا اثبات يا عدم اثبات فرضيهها و به عبارت ديگر انطباق يا عدم انطباق نتايج به دست آمده با نظريه كهلبرگ مشخص شود.
همانطور كه در فصل دوم به تفضيل بيان شد، نظريه اخلاقي كهلبرگ يك نظريه شناختي است، او در چارچوب اين نظريه شناختي معتقد است كه مراحل رشد اخلاقي در هر فرد، بر اساس تواناييهاي ذهني و شناختي او تعيين ميشود. همچنين ميگويد: پيشرفت منظمي در مراحل رشد وجود دارد و هر مرحلهاي از رشد، مراحل قبلي را نيز در بر ميگيرد. چون اين مراحل به ترتيب روي ميدهند و هر شخصي بايد ابتدا مرحلة قبلي را پشت سر بگذارد و بعد وارد مرحلة بعدي شود، بنابراين افزايش سن كه بنا به فرض، رشد ذهني را به همراه ميآورد، در تعيين ميزان رشد اخلاق، عامل اصلي است.
محدوديتها:
انجام هر تحقيق داراي محدوديتهايي است كه اين محدوديتها ميتواند جريان تحقيق و حتي يافتهها و نتايج آن را تحت الشعاع قرار دهد. از جمله محدوديتهايي كه در تحقيق حاضر وجود داشتند ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
محدوديتهاي نظري – در نمره گذاري تست اخلاق كهلبرگ به علت كيفي بودن پاسخها و نمره گذاري مشكلاتي از قبيل بد خط بودن جواب، ناقص بودن، دريافت اشتباه سؤالات و جواب غلط دادن به آنها و دشواري تعيين سطوح اخلاقي وجود داشت.
پيشنهادها:
پيشنهادهاي نظري – توصيه ميشود. در انجام چنين پژوهشي بر مبناي تئوري كهلبرگ از بيش از يك داستان، جهت سنجش سطح تحول اخلاقي استفاده شود تا نتايجي دقيقتر و با اعتبارتر بيشتر حاصل شود.
- درفصل تبيين نتايج به تفصيل توضيح داده شد كه چرا اخلاق و رفتار اجتماعي و انعطافپذيري و تغيير آنها ناشي از يادگيري است. از نظر روان شناسان شناختي وقتي فرد به مرحلهاي رسيد، حتماً آن را بروز ميدهد ولي در واقعيت تفاوتهايي وجود دارد كه مانع ايجاد يا بروز رفتار اخلاقي ميشود. توصيه ميشود كه محققان بعدي چهارچوبهاي يادگيري را بيشتر وارد بحث نظري ميكنند. نظريههاي يادگيري براي تبيين رفتارهاي اخلاقي چارچوب توانمندتري دارند.
1403/8/11 - مارکت فایل