پیش فاکتور دریافت فایل
پروپوزال طراحی مهد کودک با رویکرد افزایش هوش فضایی و خلاقیت
10409
10,000 تومان
.zip
492 کیلوبایت
توضیحات:
بیان مسأله
سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است .عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 6 سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای برای بروز رشد نیازهای انها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ضرورت ایجاد فضاهایی در جهت فراهم اوردن شرایط مطلوب برای رشد جسمی ذهنی و عاطفی و اجتماعی کودکان و شکوفایی استعداد ها و علایق انها ونیز فضایی برای اماده یازی کودک برای ورود به دبستان را مشخص می نماید.
در پیش از دبستان قصد داریم کودکان را به سمتی سوق دهیم که نسبت به محیط اطراف خود کاملا کنجکاوی نشان دهند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند . باید توجه کرد که شرایط فیزیکی تاثیر انکار ناپذیری بر رفتار و افکار دارد . امروزه ساختمانهایی که به بعنوان کودکستان از انها استفاده میشود عموما با کاربری مسکونی و کربری های دیگر بوده اند که از لحاظ کالبد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشند . (Schultz,2011:11)
بر اساس نظریات روانشناسان فضای کودکستان باید قادر باید نیروهای ذهنی و احساسی و خلاقه کودک را تحت تاثیرقرار داده و از این طریق هم در اموزش او شرکت کنند و هم محیطی با طراوت برای وی بوجود اورد.
هر کودکی بر روی کره زمین زمانی آرزوی دنیای پاکتر را در دل پرورانده است دنیایی مبرا از این رازهای زندگی و در عوض داشتن یک باغ جادویی، امن که مکانی برای تفریح و تماشای بی پلیان انسانها ومحیط پیرامونشان در تاثیر پذیری متقابلند. کودکان به سبب محدودیت های جسمی و روانی خود در قیاس با بزرگسالان تاثیر پذیری بیشتر و عمیق تری داشته باشد و در عوض تاثیر گذاری کمتری بر محیط دارند و به این ترتیب بیش از بزرگسالان اجباراً تابع شرایط محیطی اند. (Scott,2010:5)
فرضیه های تحقیق:
۱- به نظر می رسد طراحی مناسب فضاها و المان ها در مهد کودک باعث افزایش خلاقیت و شناخت و هوش فضایی در کودکان می شود.
۲- به نظر می رسد توجه به چیدمان فضا، رنگ،فرم، روابط فضاها، مبلمان استفاده شده در فضا، المان های طراحی شده و .... از عوامل مهم در افزایش خلاقیت و شناخت و هوش فضایی در کودکان می شود.
۳-به نظر می رسد طراحی مناسب فضاها و المان ها در مهد کودک سبب نگرشی نو به دنیای کودک و تعلیم و تربیت کودکان می گردد.
اهداف تحقیق:
۱-افزایش خلاقیت و شناخت و هوش فضایی در کودکان در اثر طراحی مناسب فضاها و المان ها در مهد کودک
۲-توجه به چیدمان فضا، رنگ،فرم، روابط فضاها، مبلمان استفاده شده در فضا، المان های طراحی شده در طراحی مهد کودک
۳- نگرشی نو به دنیای کودک و تعلیم و تربیت کودکان با استفاده از طراحی مناسب فضاها و المان ها در مهد کودک
اهمیت و ضرورت تحقیق:
امروزه واژه انسان استاد آموز جای خود را به انسان خود اموز و مسئولیت پذیرداده است. از این رو الگو و روشی که بدان نیاز داریم نگرشی جدید و بهبود یافته نسبت به الگوهای قدیمی نمی باشد بلکه نیاز مفهومی کاملا متفاوت از اموزش خواهد بود . درون هر محیط همسایگی صدها کودک جای گرفته اند . بچه ها بخصوص کوچکتر ها ارتباط صحیحشان با دنیا را بوسیله الگو های اجتماعی و بازی های جمعی و... بدست می اورند . بدین منظور ایجاد فضاها و محیط های عمومی که زیر نظر گروهی از افراد باشد لازم است تا بچه ها بتوانند چند ساعتی را بدون خانواده و والدینشان بگذرانند . این الگو قسمتی از شبکه اموزش کودک است (Schultz,2011:43).
یک مرکز روزانه کودکان خانه ای است که کودکان در ان بازی می کنند و از این طریق از تصوراتشان بهره می گیرند تا دنیای خودشان را بیافرینند انها برای این مطلب اتاقی نیاز دارند که نباید تصورات انها را محدود کند بلکه باید به طور مداوم تغییریابد .این مرکز می بایست سبب افزایش خلاقیت و شناخت کودک نسبت به محبط خود گردد نه اینکه تلاشی برای افزایش استعداد ،خلاقیت،قدرت استنتاج و شناخت و آفرینش محیطی او نداشته باشد.
همچنین مهدکودک و مرکز خانه کودک با رویکرد افزایش هوش فضائ و خلاقیت، برای قسمتی از روز خانه ای برای کودکان است . انها باید اینجا احساس کنند که در خانه اند و تمایل دارند که بدانجا بروند.وقتی به کودکان چنین محیطی ارائه می دهید به طور همزمان احساس نیاز به اقدام برای شناخت و خلاقیت در حوزه های بازی – نمایش- موسیقی –ریاضی و هندسه - نقاشی و ساختن و .... را می کنند.در چنین فضاهایی کودکان باید کمک کنند تا محیط خود را بیافریند و همین طور یاد می گیرند که مسئو لیت پذیر بوده و برای به ثمر رساندن کیفیت استعدادات وجودی خویش کوشش نمایند.
1403/8/11 - مارکت فایل